Wanneer de grens tussen jou en het hoofdpersonage verdwijnt

ELIEN


Bron: House of Cards.


Nog een keer slapen en dan is het zo ver, House of Cards is terug van weggeweest. Er zijn een heleboel zaken die de Netflix-show bijzonder maken: de opmerkelijke acteerprestaties van Kevin Spacey, de onheilspellende muziek van de serie haar intro en om dan nog niet de marketingcampagne rond de serie te noemen, die de lijnen tussen fictie en realiteit haast doet vervagen. Al springt er wel een ding in het oog: Frank Underwood die van tijd tot tijd in de camera kijkt en zijn publiek rechtstreeks aanspreekt. Breaking the fourth wall (de vierde wand doorbreken), zoals dat zo mooi heet in het vakjargon. En wat blijkt, Frank Underwood is lang niet de enige die deze aandachttrekkende techniek toepast.



1. House of Cards

De Frank Underwood-serie is niet nieuw: de show is eigenlijk gebaseerd op de BBC-serie House of Cards uit 1990, waarin Francis Urquhart (inderdaad F.U., dezelde initialen als Frank Underwood) de hoofdrol speelde en zichzelf opwerkte tot Britse eerste minister. Ook hij sprak zijn doelpubliek rechtstreeks aan in de camera om zijn donkere gedachten te delen die de andere personages op dat ogenblik zogezegd niet konden horen of zien.







2.The Fresh Prince of Bel-Air

Van een heel ander kailber is The Fresh Prince of Bel-Air, waarin een jonge Will Smith zijn reacties rechtstreeks deelt met de kijkers. In een van de afleveringen "doorbrak de crew de vierde wand zodanig", dat je het personage Carlton eerst ziet lopen van de ene in de andere studio om hem dan uiteindelijk in het publiek te zien belanden dat live de opname bijwoonde.





3.Sex and The City

Na verloop van tijd deed ze het niet meer, maar in de eerste SATC-afleveringen richtte Carrie Bradshaw zich rechtstreeks naar de camera om haar gedachten over haar laatste date of ontmoeting te delen met de kijker. Geleidelijk aan is de crew van de 'breaking the fourth wall'-techniek afgestapt, maar wie het eerste seizoen (her)bekijkt, ziet een Carrie die haar diepste gevoelens voor een keer niet deelt met Samantha, Miranda of Charlotte, maar simpelweg met jou.




4. Fight Club

Het verhaal van het iet of wat schizofrene hoofdpersonage dat 's avonds graag in groepsverband zijn tanden laat uitslaan om te kunnen omgaan met de beslommeringen van het dagelijkse leven. De film speelt zich sowieso af vanuit het standpunt van het hoofdpersonage (die overigens nooit bij naam genoemd wordt), maar er zijn momenten waarop acteur Edward Norton zich direct wendt tot de kijker (en niet enkel hij, af en toe ook Brad Pitt die het hoofdpersonage zijn "alter ego" speelt; denk maar aan de scène waarin Tyler Durden stiekem pornoscènes laat sluipen in net in de cinema verschenen familiefilms).




5. Malcolm in the Middle

Dan helemaal terug naar de beginjaren 2000 waarin de jonge tiener Malcolm het moet opnemen tegen zijn soms vreemde en min of meer geschifte familie. In iedere aflevering geeft Malcolm via 'breaking the fourth wall' achtergrondinformatie mee aan de kijker over het reilen en zeilen in zijn gezin. Leuk om nog eens te bekijken, al dan niet per sé voor de vierde wand-techniek, maar voor acteur Bryan Cranston die je voor zijn glansrol in Breaking Bad hier een geflipte huisvader ziet spelen.




6. Le fabuleux destin d'Amélie Poulain

Een filmpareltje uit 2001. Ze doet het niet vaak, maar af en toe kijkt de Franse actrice Audrey Tautou in Amélie de kijker recht in de ogen en zegt ze er al dan niet iets bij. Even een spoiler alert voor wie de film nog niet gezien heeft, maar op het einde wendt niet enkel Amélie, maar ook haar vriend zich tot de camera.




7. Deadpool

Last, maar zeker niet least: Deadpool. Het was al zo in de comics van de antiheld (Wade is er zich zelfs van bewust dat hij zich in een comic bevindt), het was ook zo in de animatieserie Ultimate Spider-Man waar Deadpool in een aflevering "te gast was", en het is niet anders in de 2016-film: Deadpool staat ervoor gekend zich te richten naar de lezer en kijker, al dan niet op het "ongelukkigste" moment of op de minst passende manier. Met een pak hilariteit tot gevolg.




Series, films en comics zijn niet de enige media waarin schrijvers de vierde wand doorbreken, het is ook een vaak toegepaste techniek in videogames. Daardoor verdwijnt de grens tussen fictie en realiteit bijna helemaal, aangezien jij in de game de touwtjes in handen hebt. 

Zo. En nu is het wachten totdat het vierde seizoen van House of Cards online staat. *Knock knock*


No comments:

Post a Comment